Armânii – cei ignorați

Formarea atitudinii pro-române la armâni

Armânii nu sunt recunoscuți de către stat în țări precum România sau Grecia. Mai mult decât atât se poate vorbi de o tendință de identificare a acestora cu populația majoritara în țările în care ei locuiesc, iar acest lucru face posibila asimilarea lor. Cazul Greciei este unul aparte deoarece aceștia si-a făcut o regula din a nu recunoaște minorități în cadrul granițelor statului. Armânii din Grecia sunt considerați un fel de greci vorbitori de limba latina (însă și acest tip de categorisire ar ridica probleme deoarece nici limbile minoritare nu beneficiază de recunoaștere).

Armânii: români, greci sau altceva

Nu este nici o surpriză și nici o idee nouă să explici identificarea armânilor ca și greci folosind sistemul de organizare al Imperiului Otoman. Organizarea administrativă permitea împărțirea populației imperiului în funcție de credințele religioase. În cazul armânilor milletul presupune includerea acestora în Biserica Ortodoxă Grecească. Asocierea este una voluntară și reprezintă o modalitate de adaptare la noul context creat. Materializarea acestui tip de asimilare este data în timp de susținerea ideologică și financiară pe care armânii o oferă incipientei națiuni grecești la momentul formării acesteia.

Dincolo de diferitele circumstanțe istorice, evenimente sociale, implicări ale statului Român în Balcani, consider că emigrarea armânilor spre nord (inițial Bulgaria apoi Romania) poate fi explicata prin eșuarea procesului de asimilare încercat de greci. Dacă acesta ar fi fost unul de succes, celelalte circumstanțe  intervenții nu ar fi reușit  Astfel agresivitatea statului grec ii determina pe armâni sa caute protecție în altă parte. Capitolul la care politica de asimilare a armânilor a eșuat este negarea recunoașterii statutului de minoritate și a limbii (refuzul de a acorda drepturi colective).


Întocmai acest esec al Greciei oferă României oportunitatea de a interveni și înființa școli în limba romana. Este evident ca astfel de instituții nu puteau fi tolerate de statul grec care realizează faptul ca ele nu vor face decât sa accentueze dificultățile de asimilare a armânilor în națiunea greaca. Astfel, autoritățile grecești folosesc o strategie tip “divide et impera” preferând armânii elenizați față de armânii ne-elenizați. Consider că în acest mod se poate explica apariția curentului pro-român.

 Identificare sau negare

Atât Romania cât și Grecia au pus accentul pe asimilarea armânilor în populația majoritara și au făcut din acesta un argument pentru refuzul de a acorda armânilor drepturi colective. O astfel de atitudine, însă nu poate avea ca rezultat negarea identității acestora si cum orice acțiune generează o reacție putem explica apariția sentimentului naționalist armân.

După cum am menționat mai sus, grecii au creat circumstanțele pentru atitudinea pro-românească. În ziua de azi România face aceleași greșeli pe care Grecia le-a făcut înainte. Mai mult decât atât se pare ca România nu a reușit să învețe nici din situația populației române din Transilvania în perioada austro-ungară. Aceștia în acel moment doreau exact același lucru de la guvernul austriac pe care armânii îl cer în ziua de azi: drepturi colective.

Atât Romania cât și Grecia eșuează în a înțelege compatibilitatea dintre atitudinea etnica (identificarea ca armân) și atitudinea civica. Astfel, a fi cetățean român sau grec nu poate fi alterată de identitatea de armân atâta timp cât ea are recunoaștere legala.

De-a lungul timpului strategia armânilor de supraviețuire a identității a fost una “de subzistență” care a avut rezultate în societățile pre-moderne (cu un grad scăzut al mobilității populației , însă în contextul globalizării și urbanizării își arată limitele și pare mai degrabă sortita eșecului.

În ziua de azi probabil singura șansa de a salva tendința de degradare culturală este contextul internațional.

Uniunea Europeana favorizează susținerea diversității culturale, însă nu ar trebui să stăm și să îi așteptăm pe alții să “vină să ne facă treaba”. De aceea este foarte important ca revigorarea culturală a armânilor sa fie susținută de noi, de cei ce suntem beneficiarii direcți ai strategiei de “unitate în diversitate”.

                                                                            Stelian Bizdu

Advertisements

About esente_armanesti

Blog de conștientizare și promovare al evenimentelor culturale organizate de și pentru armâname. Prezentarea tematicii armânești
This entry was posted in armânjilji mileti ahorghea and tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

22 Responses to Armânii – cei ignorați

  1. Λ α ω δ ι κ ι υ says:

    Salut. Ce nu inteleg eu este unde isi are radacinile agresivitatea statului grec? Si fata de cine a fost indreptata? Fata de toti armanii? Fata de armanii filo-armani? Sau fata de armanii filo-romani? Stim foarte bine ca noi suntem autohtoni in Balkani iar mai ales in Grecia de astazi suntem ca si proprietari ai statului. Mai stim ca makedonii sunt bilingvi din timpuri imemoriale deci faptul ca limba oficiala (sau a doua limba) a statului grec nu este macedoneana (aromana) nu ar fi un capat de tara. Nu cunosc in detaliu chestiunea scolilor romanesti din Macedonia. Dar ne poti spune ce legatura are limba romana (daco-romana) cu Macedonia?

  2. Λ α ω δ ι κ ι υ says:

    Mai pe scurt intrebarea mea este: Nu cumva asistam la un fel de Divide (Romania) et Impera (Grecia)? 🙂

  3. Stelian Bizdu says:

    Prin agresivitate ma refer la diferite actiuni violente (unii le numesc pogromuri, dar e posibil sa fie un pic exagerat) ale grecilor impotriva armanilor. Este drept ca nu sunt foarte multe documentate si in general sunt lucruri observate de armata italiana. Este si normal ca grecia sa nu recunoasta asa ceva.

    Nu imi dau seama ce vrei sa spui prin: “Dar ne poti spune ce legatura are limba romana (daco-romana) cu Macedonia?” sau daca ceva din text te-a facut sa crezi ca as sugera ca daco-romana ar avea ceva cu Macedonia. Sincer nu cred ca are, si probabil am discuta de asa zisa “proto-romana” dar pe tema aceasta voi face un articol separat peste ceva timp. Sau de facpt sper sa scriu un articol. Imi este greu sa il iau de gat pe N. Iorga, dar asta e nu trebuie sa fiu deacord cu el doar pt ca este un simbol national. 😛

    “Nu cumva asistam la un fel de Divide (Romania) et Impera (Grecia)?” – nici aici nu imi dau seama exact ce vrei sa spui. Oricum, in articol ceea ce am vrut sa sugerez este ca atitudinea pro-romania apare la armani din cauza esecului politicilor de asimilare ale greciei. Evident ratinamentul poate merge mai departe in sensul in care identificarea armanilor cu romania este una artificiala si de conjunctura iar in felul acesta am construit un argument impotiva celor ce pun semnul de egal intre armani si romani.

  4. Λ α ω δ ι κ ι υ says:

    Bai frate! Nu le mai luati ma personal pe toate! Tu ai inteles ca eu ca si cum te-as trage la raspundere. Poate ma exprim gresit. Prin intrebarile mele incercam doar sa scot in edvidenta anumite greseli facute in istorie si de asemenea doream sa devina cunoscute in general armanilor. Pentru ca din lipsa de comunicare s-a nascut debandada asta. Unii greci altii romani altii mai stiu eu ce. Poate unele intrebari nu au legatura directa cu textul tau. Cred ca este bine sa limpezim anumite date istorice. Nu vrea nimeni sa renasca eu stiu ce resentimente datorita unor lucruri negative petrecute in istorie insa la fel de bine cred ca e un lucru bun sa sa lamureasca asa niste chestii.

    * Ce am vrut eu sa sugerez este o concluzie pe care am tras-o din informatiile citite pana acum. Si vroiam sa vad daca suntem pe aceeasi lungime de unda.

    1. Persecutiile statului grecesc au fost indreptate impotriva filo-romanilor de acolo. In opinia mea limba daco-romana nu avea ce sa caute in Macedonia. Multi dintre liderii acelor persecutii erau tot makedoni. De ce? Pentru nu acceptau ca in Macedonia, tara lui Alexandru cel Mare, si in care limba oficiala a fost greaca timp de sute de ani, limba romana sa ajunga predata in scoli. De aceea eu consider ca acei armani ce au pus la cale treaba asta au gresit.

    2. “Nu cumva asistam la un fel de Divide (Romania) et Impera (Grecia)?” – nici aici nu imi dau seama exact ce vrei sa spui.

    * Pai tocmai asta. Ca toata treaba asta cu scolile romanesti in Macedonia a fost un plan tocmai pentru a DIVIDE. Ce s-a intamplat? Armanii s-au omorat intre ei, Scolile Romanesti s-au inchis si surpriza: IMPERA (GRECIA). 🙂 Aste este parerea mea si vroiam sa stiu cum vezi tu treaba asta.

    * Daca te-am enervat cu off-topicul hai ca la urmatoarele articole ma voi rezuma strict la text. 🙂

  5. Λ α ω δ ι κ ι υ says:

    ON-TOPIC:

    Uniunea Europeana favorizează susținerea diversității culturale, însă nu ar trebui să stăm și să îi așteptăm pe alții să “vină să ne facă treaba”. De aceea este foarte important ca revigorarea culturală a armânilor sa fie susținută de noi, de cei ce suntem beneficiarii direcți ai strategiei de “unitate în diversitate”.

    * Bine punctat! 🙂

  6. Λ α ω δ ι κ ι υ says:

    ,,În cazul armânilor milletul presupune includerea acestora în Biserica Ortodoxă Grecească”.

    * E uite aici au avut noroc evreii. Credinta ortodoxa comuna in Balkani si Romania a facilitat asimilarea noastra. Si evreii si-au uitat limba de cateva ori dar au fost impulsionati de religia diferita sa se organizeze administrativ. Binem, pana la urma nici asta nu ar fi o mare problema pentru noi. Trebuie doar sa ne dorim iar cel putin in Grecia nu prea vrea nimeni sa auda de asa ceva.

  7. Λαωδικιυ says:

    “Atât Romania cât și Grecia eșuează în a înțelege compatibilitatea dintre atitudinea etnica (identificarea ca armân) și atitudinea civica”.

    * Excelent! Putem fi cei mai buni cetateni romani dar in calitate de machedoni. As zice, nu numai ca esueaza dar actioneaza impotriva propriilor interese. Un om facut salata nu stiu cat de bun cetatean va fi. Constiinta de apartenenta la corpul etnic machedonesc oricum exista, insa fara institutii vor fi facuti salata si in mod sigur calitatea “bun cetatean” va fi departe de ei..

  8. Stelian Bizdu says:

    Ei, nu m-am suparat. Am avut impresia ca nu m-am exprimat clar si de aceea am revenit asupra punctelor in cauza.

    Intr-adevar pe evrei religia deiferita i-a ajutat sa isi refaca probleme de identitate. De asemenea au contribuit si filmele holywood-iene despre holocaust.

  9. Petrica says:

    Chiar acesta este fenomenul. Dar trebuie ghicit cui foloseste. Ca nu foloseste nici Greciei si nici Romaniei. Atunci cui ? Ghici ghicitoarea mea !

  10. Petrica says:

    Draga Stelian,
    Nu te superi daca obiectez putin la ceea ce zici : Mai mult decât atât se pare ca România nu a reușit să învețe nici din situația populației române din Transilvania în perioada austro-ungară. Aceștia în acel moment doreau exact același lucru de la guvernul austriac pe care armânii îl cer în ziua de azi: drepturi colective.
    Situatiile nu sunt identice.
    In Transilvania romanii erau in tara lor si-si cereau drepturile legitime pentru ca nu aveau voie sa vorbeasca romaneste, sa scrie romaneste, sa poarte nume romanesti, sa aiba scoli in romaneste in tara lor in care traiau de sute si mii de ani.
    Nu acelasi lucru aste cu aromanii care nu considera Romania tara lor, ci probabil vechea Macedonie a lui Alexandru Macedon.
    Deci nu se poate pune semnul egalitatii intre cele doua spetze(ca sa vorbesc ca un jurist care nu sunt). Asta nu inseamna ca neg dorinta acelor machidoni care vor sa aiba statut oficial de minoritari. Dar nici nu-i sustin pentru ca nu stiu ce este mai bine pentru ei. Machidonii trebuie sa stie ce-i mai bine pentru ei. Dar vorba englezului : Ai grije ce-ti doresti ca s-ar putea realiza.

  11. Petrica says:

    Evreii n-au avut probleme de identitate de doua mii de ani, religia i-a tinut impreuna pentru ca era numai religia lor nu era la comun cum este religia crestina. Ei si-au faurit tara(1948) inainte sa apara filmele holywoodiene despre holocaust

  12. Petrica says:

    Nu este vorba de noroc la evrei ci de credinta lor si de oamenii din care este plamadit acest popor. In plus, norocul si-l mai face si omul.

  13. Petrica says:

    Ma intreb cateodata ce necurat ma impinge sa ma bag in problemele machidonilor. Poate pentru ca mi se par uneori asemanatoare cu cele ale noastre, ale mucanilor.

  14. Stelian Bizdu says:

    [in SUA] Inainte de al doilea razboi mondial doar batranii evrei mai erau interesati de traditii, tinerii gustau din placerile vietii. Este si normal ca in perioada “laissez faire” sa te intereseze mai mult alcoolul, masinile, petrecerile, charlstone-ul si mai putin de spune rabinul in sinagoga.

    Dupa al doilea razboi mondial folosesc tema holocaustului tocmai pentru a reorienta tinerii spre traditii si pentru a crea un punct de identificare.

  15. Stelian Bizdu says:

    Nu te bagi, esti binevenit!
    Si da, problemele sunt asemanatoare cu ale tuturor. De aceea avem si curentul numit multiculturalism. Pentru ca de “problema machidonilor” s-au lovit si altii pana acum. Unii au reusit sa gaseasca solutii, altii nu. Ramane de vazut si daca armanii vor reusi.

  16. Stelian Bizdu says:

    Ufffff “In Transilvania romanii erau in tara lor […] in care traiau de sute si mii de ani.” am sa ma limitez la a spune ca nu sunt intru totul deacord cu aceasta afirmatie. Nu conteaza de ce pentru ca nu aceasta este problema.

    Hai sa reducem totul la cel mai mic numitor comun. Etnicii romani din Transilvania doreau drepturi colective in teritoriul pe care il locuiau. Armanii, doresc drepturi colective pe teritoriul pe care locuiesc. Din punctul meu de vedere este acelasi lucru.

    Intr-adevar daca intram in amanunt situatiile nu sunt identice, dar similare.

  17. Λαωδικιυ says:

    E lasa ca nu cred ca evreii banuiau ca vor ajunge 5 milioane in America si ca vor castiga ajutorul armatei . La asta se adauga contextul international si interesele economice din Orientul Mijlociu. Deci nu cred ca reusita din 48 a fost atat de planuita. E meritul lor si merita felicitari pentru ca asa cum se canta in Hatigva, de 2000 de ani asteapta sa traiasca liberi in tara lor.

  18. Λαωδικιυ says:

    Domnule Petrica nu se implica nimeni in problemele nimanui. Doar discutam.
    Am sa va raspund de ce:

    1. Pentru ca Makedonii nu au fost niciodata un popor izolat (pana si pe vremea lui Alexandru cel Mare se luptau pentru drepturile omului).
    2. Pentru ca suntem amici.
    3. Pentru ca suntem cetateni romani.
    4. Pentru ca suntem crestini.
    5. Pentru ca daca va exista un candidat makedon la Presedentia Romaniei (propus de viitorul partid al makedonilor) il veti vota.

    Desigur ca acest ultim argument a contat cel mai mult. 🙂

    Daca aveti placerea sa mai aflati cate ceva despre noi va invit sa vizionati 2 filmulete ce trateaza chestiunea machedoneasca. Banuiesc ca le veti considera interesante

  19. Λαωδικιυ says:

  20. Stelian Bizdu says:

    Foarte faine clipurile

  21. Λαωδικιυ says:

    Din ce stiu Domnul Profesor Nicolae Iorga avea si radacini machedonesti. A ramas in istorie o informatie cum ca descindea pe linie paterna dintr-o familie aristocrata bizantina (bineinteles originara din Muntii Pindului). Deci suntem si noi nepotii lui. 🙂

    In plus nu cred ca s-ar fi suparat daca un stundent s-ar fi incumetat sa-l contrazica. Si oricum sunt sigur ca i-ar fi ascultat argumentele, fie ele solide sau nu.

  22. vanghele naun says:

    e v o l u t i e …………….pur tropo e cosi,

Comments are closed.